Vergelijk het aanbod sportvoeding van de beste supplementenwinkels

 

(0)

Personal Blender Rood

Vanaf €25.50 in 1 webwinkel

(0)

Veggie & Chip Dip – 1 pot &#821...

Vanaf €3.90 in 1 webwinkel

(0)

Mammoth 2500 – 2270 gram – ban...

Vanaf €19.90 in 1 webwinkel

(0)

Top Mesh Sleeveless – Coral – ...

Vanaf €19.95 in 1 webwinkel

(0)

Mammoth 2500 – 4530 gram – ban...

Vanaf €34.90 in 1 webwinkel

(0)

Towel Beach – Orange

Vanaf €19.95 in 1 webwinkel

(0)

Mammoth 2500 – 4530 gram – van...

Vanaf €34.90 in 1 webwinkel

(0)

Gula Java Brut – 1000 gram

Vanaf €19.90 in 1 webwinkel

(0)

Mutant Mass – 2200 gram – choc...

Vanaf €19.90 in 1 webwinkel

(0)

Mutant Mass – 2200 gram – vani...

Vanaf €19.90 in 1 webwinkel

 

De juiste sportvoeding leidt tot betere prestaties

Als je regelmatig fanatiek sport is het heel belangrijk om goed na te denken over sportvoeding. Om goed te kunnen presteren moet je lichaam immers alle belangrijke voedingsstoffen in de juiste verhoudingen binnen krijgen. Zo kun je het sporten langer volhouden. Ook kan goede sportvoeding je lichaam helpen om sneller te herstellen na het sporten. Ondanks deze bewezen feiten wordt het nut van goede sportvoeding door veel mensen nog steeds onderschat. Heel jammer natuurlijk. Want zeg nou zelf: jij wilt toch ook het maximale halen uit je work-out? In dit artikel lees je daarom alles wat je weten moet over het belang van de juiste voeding en sportvoeding voor sporters. Ook kom je meer te weten over belangrijke voedingstoffen in sportvoeding zoals koolhydraten, eiwitten, creatine, dorstlessers, vitamines en mineralen.

De juiste basisvoeding

Een goede basisvoeding is voor ieder mens heel belangrijk. Ons lichaam heeft immers voldoende energie nodig om de dagelijkse activiteiten te kunnen uitvoeren. Als sporter verbruik je echter veel meer energie dan een gemiddeld mens. Je lichaam heeft dus ook meer brandstof nodig. Dit betekent een hogere inname van bijvoorbeeld koolhydraten, eiwitten, vocht enzovoorts. Hoe zwaarder jouw work-out, hoe meer van deze voedingstoffen je nodig hebt. Het is daarom heel belangrijk om een gezonde en uitgebalanceerde basisvoeding te nemen. Zo’n basisvoeding bestaat uit uiteraard uit voldoende koolhydraten en eiwitten, maar gezonde vetten, vezels, vitamines en mineralen zijn minstens zo belangrijk.

Koolhydraten: de brandstof voor iedere sporter

De snelste en voornaamste energieleveranciers voor sporters zijn koolhydraten. Het lichaam slaat deze voedingsstof op als glycogeen in de spieren en de lever zodat het bij inspanning verbruikt kan worden. Koolhydraten zitten in heel veel verschillende voedingsmiddelen. We onderscheiden echter drie soorten koolhydraten: enkelvoudige, tweevoudige -en complexe koolhydraten. Onder enkelvoudige koolhydraten verstaan we stoffen zoals glucose en fructose. Tweevoudige koolhydraten zijn bijvoorbeeld lactose en sucrose. Zowel de enkelvoudige als tweevoudige koolhydraten worden na inname direct in het bloed opgenomen. Vervolgens stijgt de glucosespiegel in het lichaam. In reactie hierop maakt het lichaam insuline aan zodat de cellen de glucose op kunnen nemen. Dit resulteert in een dalende glucosespiegel. In andere woorden: bij enkel -of tweevoudige koolhydraten ervaar je een snelle piek in je energie die vervolgens weer snel afzakt. Dit soort koolhydraten zijn onmisbaar bij een korte, pittige work-out.

Complexe koolhydraten worden op een andere manier door het lichaam opgenomen. Deze koolhydraten moeten eerst door het lichaam omgezet worden in enkelvoudige koolhydraten. Dit proces vindt plaats in het maagdarmkanaal. Het omzetten van complexe koolhydraten duurt langer waardoor de afgifte van energie trager maar wel langduriger is. Complexe koolhydraten zijn daarom heel belangrijk voor duursporters zoals bijvoorbeeld marathonschaatsers. Duursporters moeten immers een langere periode achter elkaar een zware inspanning leveren. Maar welke koolhydraten je ook neemt: de glucosespiegel zal na een bepaald moment onherroepelijk dalen. Als je op dat moment gaat sporten zal je weinig profijt hebben van de koolhydraten. Sterker nog, door de inspanning zal de glucose nog sneller gaan dalen waardoor je lichaam het niet meer bij kan benen. Hierdoor zal je juist slechter gaan presteren. Ook kun je hierdoor ineens heel slecht gaan voelen. Je kunt hierbij denken aan een gevoel van duizeligheid en een gebrek aan coördinatievermogen. Dit kan, zeker bij het sporten, tot hele gevaarlijke situaties leiden. Het is daarom heel belangrijk om de inname van je koolhydraten goed te timen zodat je er tijdens training optimaal baat bij hebt. Ook kun je daarmee het hierboven beschreven scenario voorkomen.

Sportvoeding met extra koolhydraten

Koolhydraten haal je in de eerste plaats uit voeding. Maar zeker wanneer je regelmatig een zware training doet kan het prettig zijn om een koolhydraatsupplement te gebruiken. Je kunt immers niet op elk moment van de dag hele maaltijden bereiden. Bovendien is het niet op elke moment handig om uitgebreid te gaan zitten eten. Veel gemakkelijker is dan sportvoeding zoals bijvoorbeeld een supplement waarmee je snel en gemakkelijk in je koolhydraatbehoefte kunt voorzien. Bovendien is deze sportvoeding speciaal voor sporters ontwikkeld. Ze zijn daarom buitengewoon geschikt voor mensen die een langdurige, zware inspanning willen leveren. Er zijn verschillende soorten sportvoeding met koolhydraten op de markt. Je kunt hierbij denken aan dranken maar ook repen, gels en tabletten. Koolhydraatrijke dranken bevatten gemiddeld tussen de 40 en 80 gram koolhydraten per liter. Het voordeel van deze dranken is dat het lichaam de koolhydraten snel opneemt. De hoeveelheid koolhydraten in deze dranken is echter beperkt. Als je grotere hoeveelheden koolhydraten nodig hebt kun je daarom beter gebruik maken van sportvoeding zoals repen, gels of tabletten.

Het nut van eiwitrijke sportvoeding

Je spieren bestaan hoofzakelijk uit eiwitten. Omdat je spieren tijdens sporten slijten is het daarom heel belangrijk om na de inspanning voldoende eiwit te nemen. Deze eiwitten zorgen ervoor dat je lichaam de spieren weer op kan bouwen. Ook kan het lichaam zich hierdoor beter herstellen. Eiwitten zitten, net als koolhydraten, in een hele reeks aan verschillende voedingsproducten. Je kunt hierbij denken aan magere kwark, eiwitten uit eieren en tonijn. Het is dus zeker mogelijk om alleen met behulp van dit soort voeding voldoende eiwitten binnen te krijgen. Als je zwaar traint heb je echter wat meer eiwitten nodig om je spiermassa te onderhouden en verder op te bouwen. De kans is groot dat je dan geen zin hebt om de hele dag door grote hoeveelheden tonijn en kwark te eten tot het je neus uitkomt. Laat staan dat je al die maaltijden overal naar toe wilt slepen en voor het oog van de wereld naar binnen wilt werken. Goede sportvoeding is dan een uitkomst. Er bestaan verschillende soorten sportvoeding waaronder eiwitsupplementen. Deze sportvoeding neem je gemakkelijk mee en kun je op elk gewenst moment gebruiken.

Versnel je spiergroei met creatine sportvoeding

Met eiwitten kunnen je spieren zich beter herstellen en opbouwen. Ben je echter bezig met krachttraining en werk je aan een serieuze opbouw van je spiermassa? Dan wil je dit proces waarschijnlijk graag wat versnellen. Hiervoor kun je gebruikmaken van creatine. Creatine is een stofje dat energie levert aan de spiercel. Door deze energie kunnen je spieren zich sneller opbouwen. In de praktijk resulteert dit in een beter resultaat tijdens je krachttraining: je kunt meer herhalingen doen en zwaardere gewichten gebruiken. Vooral voor krachtsporters is het daarom zeker de moeite om naast een goede basisvoeding ook sportvoeding te nemen. Je kunt dan denken aan sportvoeding in de vorm van een aanvullend creatinesupplement te nemen.

Efficiënte dorstlessers voor sporters

Tijdens inspanning verliest je vocht. Hoe zwaarder je traint, hoe meer vocht je dus ook zal verliezen. Het probleem hiervan is dat je het zelf nauwelijks merkt. Je krijgt namelijk pas dorst wanneer je al een liter vocht bent kwijtgeraakt. Deze liter betekent al snel een prestatieafname van 10%. Zeker bij een langdurende training is het daarom van groot belang om onderwijl kleine beetjes vocht te nemen, nog vóór je een dorstgevoel hebt. Behalve deze regelmatige vochtinname is het ook belangrijk om stil te staan bij wát je precies drinkt. Recreatieve sporters gebruiken vaak water. Sport je echter heel fanatiek? Dan kun je wellicht beter sportvoeding zoals een koolhydraathoudende drank nemen. Hiermee voorkom je dat je uitdroogt en zorg je er tegelijkertijd voor dat de koolhydraatvoorraad in de spieren niet opraakt. Sommige sportvoeding zoals koolhydraatrijke dranken hebben als bijkomend voordeel dat ze extra snel worden opgenomen in het lichaam. Op die manier heb je tijdens het sporten geen last van een hinderlijk, klotsend gevoel in je maag.

Sportvoeding met extra vitamines en mineralen

Ieder mens heeft ze nodig: vitamines. Vitamines spelen een cruciale rol bij je stofwisseling. Hoeveel je ervan nodig hebt is afhankelijk van meerdere zaken. Als je zwanger bent heb je bijvoorbeeld meer vitamines nodig dan wanneer je dat niet bent. Ook bij ziektes of stress is het heel belangrijk om voldoende vitamines binnen te krijgen. Waar veel mensen echter niet aan denken is dat ook intensief sporten tot een grotere vitaminebehoefte leidt. Als jij regelmatig zwaar traint is het daarom belangrijk wat extra vitamines te nemen. Vitamines kunnen we onderverdelen in twee groepen. Ten eerste zijn er de in vet oplosbare vitamines. De in vet oplosbare vitamines worden voornamelijk in lichaamsvet opgeslagen. Ten tweede zijn er in water oplosbare vitamines. Omdat je lichaam tijdens het sporten veel vocht verliest kan het nuttig zijn om sportvoeding met wat extra in water oplosbare vitamine te nemen. Wees overigens wel voorzichtig met dit type sportvoeding. Vitamines worden vaak in één adem genoemd met mineralen. Mineralen zijn namelijk, net als vitamines heel belangrijk voor een gezonde stofwisseling. Mineralen komen van nature al voor in ons lichaam. Ze zitten bijvoorbeeld in cellen, enzymen, hormonen en weefsels. Het lichaam bevat echter ook ‘losse’ mineralen. Deze mineralen worden ook wel elektrolyten genoemd. Deze elektrolyten bevorderen de werking van enzymen. Zonder goedwerkende enzymen kan het lichaam in feite niets ‘opbouwen’. Voor sporters kan het daarom wel zinvol zijn om op een terughoudende manier gebruik te maken van sportvoeding met extra mineralen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan sportvoeding in de vorm van een vitaminen -en mineralensupplement.

Waarom Sportvoedingplaza.nl

Waarom kiezen voor Sportvoedingplaza.nl? Met een ruime ervaring met het inkopen en verkopen van verschillende soorten en merken sportvoeding, kunnen wij supplementen vinden die precies aansluiten op jouw wensen. Op Sportvoedingplaza.nl krijg je een compleet overzicht van de bekende merken zoals Body en Fit, Bodylab, Body Supplies en XXL Nutrition. Sportvoedingplaza.nl heeft zelf geen sportvoeding op voorraad, maar wij verwijzen je graag door naar de websites met de beste sportvoeding aanbiedingen. Hier vind je de grootste keuze, de laagste prijzen en de beste kwaliteit. Uitgebreid speuren naar nieuwe supplementen is dus niet meer nodig!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws over sportvoeding en de beste aanbiedingen? Vergeet ons dan niet te liken op Facebook  en Instagram.