31 oktober 2017 by sportvoedingplaza with 0 comments

De 5 basisprincipes voor gezond afvallen


Succesvol afvallen is moeilijk maar zeker niet onmogelijk. Het Amerikaanse ministerie van gezondheid heeft een vijftal basisprincipes gedefinieerd waarmee succesvol afvallen op een gezonde manier mogelijk wordt. Deze basisprincipes gelden natuurlijk niet alleen in Amerika maar zijn ook voor Nederlanders heel goed toepasbaar. In dit artikel een korte toelichting op de vijf basisprincipes voor snel en gezond afvallen.

Richt je vizier op de lange termijn

Vaak mislukken afslankpogingen doordat er geen lange termijn focus aanwezig is. Stel doelstellingen die aansluiten bij jou persoonlijke situatie en neem er de tijd voor. Snelle resultaten zijn leuk, maar blijvende afslankresultaten moet uiteindelijk altijd het doel zijn.

Een goed voorbeeld is dat je in Obese programma’s op televisie vaak ziet dat mensen in het begin heel snel afvallen en na verloop van tijd komt er een moment waarop je (tijdelijk) niets meer afvalt. Dan is het belangrijk niet in paniek te raken maar de focus op je lange termijn doelstelling te houden.

Hanteer een gestructureerde aanpak

Structuur is ontzettend belangrijk en rand voorwaardelijk voor een succesvolle afslankpoging. Maak een gedetailleerd plan om jou lange termijndoelstelling te halen en knip de lange termijndoelstelling op in mijlpalen. Laat je plan eventueel valideren door een deskundige. Richt je daarbij op het structureel op orde maken van jou energiebalans.

 

 

Laat je begeleiden

Afvallen is moeilijk en je komt hoe dan ook in situaties terecht waarin je het even niet meer weet of ziet zitten. Laat je daarom begeleiden door een voedingscoach, personal trainer of kies voor een uitgebalanceerd dieet programma waarin begeleiding aanwezig is.

Tegenwoordig zie ik ook vaak online begeleiding in dieetprogramma’s. Ook online begeleiding kan heel goed werken zolang de lijnen maar kort zijn. Je moet vrij snel met iemand kunnen praten over waar je tegen aan loopt zonder dagen te moeten wachten op een reactie.

Meten is weten

Zorg er voor dat je continue weet welke richting je op gaat en of je nog op koers ligt. Denk hierbij aan het inbouwen van weegmomenten en het meten van je buikomvang. Buikvet is namelijk een van de meest risicovolle vormen van overgewicht.

Zorg er voor dat jou poging goed vol te houden is

In het begin ben je gemotiveerd en wil je er vol voor gaan. Maar om succesvol af te vallen is het nodig om te kiezen voor een aanpak die je in principe de rest van je leven kunt volhouden. Afvallen vergt een verandering van gedrag. Dit lukt niet door even een paar weekjes wat minder te eten.

Kies daarom ook nooit voor een crash dieet waarmee je maar 1.000 calorieën per dag eet (of zelfs minder). Dit is op termijn niet gezond en ook niet vol te houden.

Gelukkig komt er tegenwoordig steeds meer focus voor gezonde voeding. Voeding is verreweg het belangrijkste als je wilt afvallen. Het grote voordeel is dat je voeding kunt veranderen door jezelf andere eetgewoonten aan te leren. Dit kan vaak al met een aantal simpele ingrepen door bijvoorbeeld te minderen met frisdrank en andere producten die rijk zijn aan snelle koolhydraten (suikers). Dit begint met bewustzijn en de wil om te veranderen. Met deze 5 basisprincipes heb je hopelijk weer meer handvatten voor een slanker leven.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws over sportvoeding en de beste aanbiedingen? Vergeet ons dan niet te liken op Facebook  en Instagram.

Reageren op deze blog