Informatie eiwitten

Eiwitten zorgen ervoor dat je voldoende eiwitten in kunt nemen, die je onder andere hard nodig hebt voor de spieropbouw. Eiwitten zijn de bouwstenen van spieren, waardoor je daar tijdens een training niet zonder kunt. De eiwitshakes helpen je de spieren snel te herstellen en de spiergroei te bevorderen. Ons lichaam breekt eiwitten af tot aminozuren om die vervolgens via de bloedbaan in de spieren uit te laten komen. Train je hard, maar maak je geen gebruik van eiwitshakes of een andere vorm van eiwitten? Dan zal je niet de resultaten bereiken die je voor ogen hebt.

Eiwitten en aminozuren

Het is van belang om voldoende eiwitten in te nemen, je zorgt er daarmee voor dat je lichaam de juiste bouwstenen tot z’n beschikking heeft. De hoeveelheid eiwit per dag is vaak onderwerk van discussie, het gaat om zo’n 0,8 – 0,85 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag. Je zorgt er met de eiwitshakes op een eenvoudige manier voor dat je op een snelle manier veel eiwitten in kunt nemen. Sport je intensief? Zorg er dan voor dat je zo’n 1,5 – 2 gram eiwit per kilogram spieren per dag inneemt.
Eiwitten bestaan uit aminozuren, er bestaan daarvan in totaal 20 verschillenden. We kunnen er in ons lichaam daarvan zelf 12 aanmaken, de andere 8 dienen we in te nemen via onze voeding of via de eiwitshakes die er beschikbaar zijn.

Biologische waarde van eiwitten

Het is met betrekking tot de eiwitten en eiwitshakes vooral interessant om naar de biologische waarde (BW) daarvan te kijken. Aan de hand daarvan kun je de beste eiwitten selecteren en zorg je er met de eiwitshakes voor dat je je lichaam een hoge concentratie aan kunt bieden. Zorg er uiteraard voor dat je niet meer inneemt dan aanbevolen, aangezien er sprake is van een maximum dat je lichaam kan verwerken.

Verschillende eiwitten en shakes

Je hebt de keuze uit verschillende eiwitten en eiwitshakes. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de whey-eiwitten, die je lichaam vervolgens zelf af kan breken naar aminozuren. Wil je ervoor zorgen dat je lichaam daar minder moeite voor hoeft te doen? Maak dan gebruik van de di- en tripeptiden die je in de verschillende complexen met eiwit vindt. Tenslotte kun je voor een zware krachttraining de BCAA’s gebruiken. Dat zijn geen eiwitten meer, maar aminozuren die je lichaam hard nodig heeft. Op die manier zorg je voor krachtige eiwitshakes met een maximale ondersteuning.

 

De beste eiwitten

U wilt natuurlijk niet te veel betalen voor uw favoriete eiwitten. Daarom hebben wij de beste eiwitten voor u op een rijtje gezet.

 

Anderen die “eiwitten” bekeken, bekeken ook:
Aminozuren, creatine of sportvoeding