10 oktober 2017 by sportvoedingplaza with 0 comments

Gezond afvallen doe je zo!


Als het gaat om afvallen, willen de meeste mensen snel resultaat zien. Het liefst wil je per direct je doel bereiken. Je ziet je slanke ik al voor je, met een mannelijke, afgetrainde sixpack, of juist in je bikini met een strakke buik. De menselijke geest is ingesteld op snel resultaat zien. Je hebt een doel in gedachten: zo snel mogelijk afvallen totdat het streefgewicht is bereikt.

Crash diëten

Bij sommige mensen kan dit leiden tot het volgen van crashdiëten, die vaak onvoldoende calorieën en voedingsstoffen bevatten. Er bestaan diëten met slechts 500 calorieën per dag. Vaak gaat het volgen van zo’n dieet gepaard met een flauw en futloos gevoel. Dit is niet vreemd, aangezien het lichaam gemiddeld minstens zo’n 1200 calorieën nodig heeft om het te voorzien van de benodigde voedingsstoffen en energie. Lang niet alle diëten voldoen hieraan. Op de lange termijn kan dit zorgen voor tekorten aan bepaalde vitamines en mineralen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je wilt juist op een gezonde manier en blijvend gewicht verliezen.

 

 

Neem de tijd

Denk aan het volgende spreekwoord: geduld is een schone zaak. Dit spreekwoord is bij gezond afvallen van toepassing. Zo’n 0,5 tot 1 kilo per week is het beste voor je lichaam. Als je veel sneller afvalt, gaat het afvalproces te snel voor het lichaam. Dan wordt niet alleen het vet afgebroken, maar ook de spieren.

Let op hoeveel je eet

Als je wilt afvallen, is het noodzakelijk om meer energie te verbruiken dan dat je binnenkrijgt. Er zijn veel manieren om de calorie inname te verminderen; stop met het drinken van frisdrank en drink enkel water, gebruik kleinere borden, schep één in plaats van twee keer op tijdens het avondeten, haal geen ongezonde tussendoortjes in huis zodat je minder makkelijk in de verleiding komt en beweeg meer.

Gezond eten als gewoonte

Er zijn oneindig veel tips om af te vallen, maar het belangrijkste is om van gezond en lekker eten een gewoonte te maken. Op deze manier blijft het een leuke, interessante uitdaging in plaats van een marteling. Neem de tijd en maak het leuk voor jezelf. Geniet ook van het proces. Als je ziet dat je broek iets losser zit, waardeer dit. Misschien gaat het soms niet zo snel als je wenst, maar door te kiezen voor de langzame weg, leer je jezelf goede gewoontes aan waar je je hele leven profijt van kan hebben. De kans op een blijvend resultaat is dan veel groter. Wees blij met elke maaltijd die je eet en elke kilo die je verliest. Over een jaar zal je versteld staan waar je staat!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws over sportvoeding en de beste aanbiedingen? Vergeet ons dan niet te liken op Facebook  en Instagram.

Reageren op deze blog